Skolmördaren Tim Kretschmer gick förra året igenom en psykiatrisk behandlign för depressioner. Han skolkade ibland från behandlingen trots att han sade sig vilja genomgå den.

Det har nu blivit kännt att han också övade prickskytte på faderns skjutbana i familjens källare.

I motsats till vad tyska polisen tidigare meddelat hade Tim hotat på nätet. Enligt der Spiegels nätupplaga lät chatten så här:

Shit Bernd, I have had enough,” the message read. ”I have had enough of this crappy life. Everything’s the same. People make fun of me. Nobody recognizes my potential. I’m serious Bernd. I have weapons here. I am going to go to my former school tomorrow and thoroughly toast it. Maybe I’ll even get away. Keep your ears open Bernd. You will hear from me tomorrow. Remember the name of the town Winnenden.”

The message ended by saying ”but don’t report me to the police. Don’t worry, I’m just trolling.” A ”forum troll” is someone who deliberately posts outrageous messages to get a reaction.” (slut på citat från Der Spiegel)

Enligt SvD, som översatt dialogen från Der Spiegel hade han  sagt:

”Berndt, allt är skit. Jag är trött på min lott i livet. Jag har fått nog. Alla skrattar åt mig, ingen erkänner min potential. Jag menar allvar. Jag har vapen här. I morgon får jag till skolan och grillar dem ordentligt. Ni kommer höra av mig i morgon. Lägg namnet Winnigen på minnet”, ska 17-åringen ha skrivit enligt tyska tidningen Der Spiegel.

När ”Berndt” svarar med den typiska chattförkortningen LoL, laughing out loud (ungefär gapskratt), svarar 17-åringen:

”Och ta nu inte och larma polisen, jag larvar mig bara”.

Sammantaget visar det här att Tim skulle ha kunnat fångas upp av en effektiv profilering i kombination med sofistikerade spaningsnätmaskar på internet. Han var deprimerad, flickvännen hade gjort slut, han älskade vapen, han hade tillgång till vapen och han annonsearde morden på Intenet. Även om ”annonsen” på nätet kom så sent, som på morgonen kl 2.46 före skjutningen, så borde effektiva spaningprogram ha fånat upp honom.

Möjligt är att orsaken till att så många av offren var flickor och kvinnor (sju kvinnliga elever och tre kvinnliga lärare innan Tim flydde från skolan)  hade samband med att Tim fått sparken av sin flickvän.

Der Spiegel

SvD, DN, Aftonbladet, Sydsvenskan , Aftonbladet 2

Bloggare om , , , Läs även andra bloggares åsikter om

