Delat varumärke.

Delat varumärke.

Ryktena surrar runt om i bilvärlden att Volvo (personvagnar) skulle ha svenska spekulanter. Förgäves letar man efter substans i ryktena. Med detta vill jag inte säga att de är utan grund.

Men låt os titta på situationen. Ford vill sälja Volvo. Rykten (ganska sannolika) gör gällande att det kan finnas någon eller några kinesiska bilföretag, som skulle kunna vara spekulanter. Sannolikt är man inom svensk industri lite betänksam mot detta. Framför allt Volvo (lastvagnar) som delar varumärket med personvagns-Volvo, kan befara att varumärket solkas av ett kinesiskt ägande.

Ett annat problem är den svenska pesetan – förlåt kronan, vars värde fallit som en sten de senaste fem månaderna.

När Ford köpte Volvo PV år 1999, var priset 6,45 miljarder USD. Då  låg kursen kring 7,80 SEK per USD, vilket gav Volvos gamla ägare c:a 50 miljarder om de växlade in dollarna till kronor.
Nu vill naturligtvis Ford ha tillbaka sina insatta 6,45 miljarder dollar om möjligt. Om svenska köpare skulle använda sina kronor för att betala detta idag skulle priset bli 75 miljarder kronor! Ingen vill betala det priset, ingen behöver betala det priset, men föreställningen att Volvo skulle vara värt 6-7 miljarder USD kanske lever kvar och förhindrar en affär.

Visst vore det gott för ett svenskt hjärta om Volvo skulle bli svenskt igen, men hur stor är sannolikheten för det? Jag har inget svar.

Financial Times, DN, SvD, Aftonbladet, Sydsvenskan

Bloggare om , , ,

Annonser