Äckligare än du kunde ana

Äckligare än du kunde ana

Nu när allt fler människor börjar inse att vitt bröd kanske är gott, men i stort sett utan annan näring än snabba kolhydrater, börjar konsumenterna söka sig till nyttigare mörkare bröd.

Om du tillhör dem, som försöker övergå till nyttigare mörkt bröd, glöm brödhyllan i butiken. Där bjuds på bluffbröd av olika slag. Enligt en artikel i Aftonbladet avslöjar Mats-Eric Nilsson, som är skriver om mat i Svenska Dagbladet och dessutom har skrivit försäljningssuccéerna ”Den hemlige kocken” och ”Äkta vara”,  bistra sanningar om brödet i våra butiker.

Nästan allt bröd i butiken är industribakat och transporteras långa vägar – för det mesta i form av färdigbakat bröd, ibland som deg.
Långa transporter och långa lagringskrav, gör tillsatser oundvikliga.

Riktigt hembakat grovt bröd, känner du igen på den härliga smaken, men också på att det bara håller några dagar, sen börjar det mögla. Det här fixar ju hembakaren genom att frysa in en del av det nybakade brödet, sen var man av med mögelproblemet.

Så gör inte industrin. Där använder man sitt gamla vanliga vita mjöl, tillsätter lite färgämnen, så att hälsokonsumenterna ska tro att de äter grovt bröd. Sen måste dom ju få brödet att hålla länge, så då tillsätter dom ytterligare kemikalier för att fixa den saken.  Jäst i rimliga mängder skulle ta för lång tid att använda, så det får bli  mängder av jäst ibland förstärkt med pulver istället.
Ibland bjuder industrin ut surdegsbröd men det är det ju inte alls. Man har använt surdegspulver. Så här fortsätter det varje dag – bedrägeriet på brödhyllorna i de allra flesta av våra butiker.

För att kunna sälja brödet skivat, vilket givetvis påverkar hållbarheten tillsätter man bara mera kemikalier. Så du vet det där talesättet med ”Bästa nyheten sen skivat bröd” får en ny dimension. Kanske borde man säga ”värsta kemikalieshocken sen skivat bröd”  istället.

Volymen på  brödet fixar man lätt genom att under den superkorta jäsningen av degen pumpa in luft.  Så ser ju brödet större och dyrare ut.

Mums, mums, eller hur? Lång näsa konsumenten!

Aftonbladet

Bloggare om , , , , ,

Annonser